Cum vindeci dependenta de mancare

Mi se intampla uneori sa am o zi stresanta.
Nu este des, dar uneori, parca se aduna toata energia negativa derivata din presiunea la care sunt supus de : colegi, sefi, proiecte care trebuie terminate, contactul social cu toata stradania de a ma face placut, de a pastra o imagine… si se simte ca o presiune, de care vreau sa scap. Si in timp ce pe unii ii duce gandul sa savureze o tigara sau un pahar de vin, eu ma gandesc la mancarea delicioasa ce ma asteapta acasa. Fie ca gatesc eu sau altcineva, dupa ce am mancat ceva gustos ma simt mult mai bine. Si stiu ca nu sunt singurul.

jumk food
Dependenta de mancare este la fel de cunoscuta in lume ca si dependenta de droguri sau tigari. Ea apare cand, te-ai folosit de mancare ca de o unealta pentru a inlocui starile emotionale negative cu unele pozitive si cand se transforma intr-un obicei. Te simti frustrat, stresat, plictisit, nervos- mananci- te simti bine. Faci asta mai mult timp si imediat ce s-a declansat sentimentul negativ, bang! Vizualizezi mancarea, anticipezi senzatia placuta din timpul actului de hranire, simti gustul in gura. Deja creierul tau face asocierea.

Cum faci ca sa scapi de dependenta? Mai intai te asiguri ca este strict emotionala, ca nu este dependenta fiziologica dupa o substanta, cum e cofeina, din unele prajituri, de exemplu.
Apoi trebuie sa intelegi ceva: nu trebuie sa castigi, trebuie sa lupti. Voi reveni imediat aici.
Identifica situatiile in care apare impulsul de a te hrani din acest motiv. Nu cele in care ti se face foame, cele in care anticipezi gustul minunat al mancarii, in conditiile in care nu iti este foame. Apare dupa un eveniment neplacut, ca o cearta? Apare noaptea la o anumita ora? Apare dupa ce ai lucrat mai mult si te simti stresat? Este vorba despre un anumit tip de mancare pe care il ai in frigider?

Bun. Acum cand apare impulsul, nu te duce imediat sa ti-l satisfaci. Intarzie cateva secunde. Nu te grabi, mai stai un pic, du-te mai agale, ia mancarea, pune-o pe masa, mai stai, aseaza-te in fata ei, mai stai, iar cand mananci forteaza-te sa mananci lent, macar primele inghitituri. Ideea este sa explorezi senzatia care apare cand simti impulsul si cand intarzii sa ti-l satisfaci, cu toate senzatiile fizice care pot aparea, cu toate gandurile. Pune-ti intrebari: de ce cred eu, ca ma gandesc la acest lucru? Simt gustul in gura, din cauza anticipatiei. Sa savurez senzatia, sa vad ce schimbari apar in propriul corp pe masura ce evit sa ma satisfac. Incep sa salivez? Ma simt nerabdator, ca si cum as sta pe ace?

Descrie mintal senzatiile. Lasa-le sa persiste, ca o picatura de apa de care nu te scuturi brusc si se scurge pe corpul tau, rece si uda, careia ii simti traiectoria pe piele. Nu te gandi la nici un gand sau emotie ca un lucru rau, care trebuie indepartat ci doar priveste-le contemplativ cum vin, fac ce fac si pleaca.

De accea spun ca nutrebuie sa castigi, trebuie sa lupti. Trebuie (daca vrei sa scapi de dependenta) sa rezisti tentatiei, dar nu complet. Daca te gandesti ca de acum incolo vei manca rational, adica numai lucruri sanatoase (prajelile, grasimile si dulciurile ii fac pe cei mai multi oameni sa alunge o stare emotionala negativa) si sa te opresti inainte sa te saturi, printr-un act de vointa, nu vei reusi niciodata. Nu te poti opri brusc, o iei treptat. Important este sa rezisti oricat de putin, si chiar si fara sa vrei, te vei stapani pentru mai mult timp, pe masura ce faci asta.

Daca faci acest lucru, te va ajuta sa iti depasesti dependenta.

Si, as nu uit, trebuie sa recunosti faptul ca impulsul de a manca pentru a te simti bine emotional este o dependenta, precum cea de alcool sau de tigara. Nu apare ca „asa esti tu” ci pentru ca ti-ai obisnuit mintea sa faca asocierea intre starea emotionala negativa si „eliberarea” reprezentata de orice mananci tu ca sa te simti bine.

P.S.: Spune-mi cum a mers cand ai folosit exercitiul si daca ai intrebari, eu te pot ajuta.


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/creiersu/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273