Cine simte in locul tau? Cine gandeste?

Deseori ma surprind pe mine insumi prins in firul gandurilor… Lucrez sau ma joc, uneori realizez ca m-am oprit si ma gandesc la lucruri care mi s-au petrecut mai devreme, le retraiesc, reformulez raspunsuri posibile si vizualizez rezultatele.
10792819-brain-injury-and-neurological-disorder-represented-by-a-human-head-and-mind-broken-in-peices-to-symbAlteori, ma trezesc sub influienta unui sentiment care m-a cuprins cu intensitate in ultimele minute, cand admiram un tablou sau un peisaj, un sentiment care m-a facut sa uit de mine. Sau citind pe facebook una dintre povestile acelea cu talc, ma privesc pe mine si ma vad cu mainile incordate, fata crispata, pozitia corpului incordata, fiind sub influienta sentimentului indus de poveste.
Dar daca ajung sa constientizez ca ma aflu in aceste stari, fie prins in sirul de domino al gandurilor, fie in apa curgatoare a emotiilor, chiar in timp ce se intampla, nu dupa, atunci se intampla ceva interesant si fascinant.

Imi dau seama ca sunt si cel care simte si cel care constientizeaza faptul ca simte, cel care gandeste si cel care il priveste pe cel care gandeste. Ca si cum ar fi doua parti separate din mine, partea care simte emotiile si partea care o priveste, din exterior pe aceasta, partea care gandeste si partea care o priveste din exterior pe cea care gandeste.

Este un sentiment interesant, pentru ca acea parte care se distinge de gand si de emotie si priveste din exterior induce o stare de calm si serenitate incredibila. Este ca si cum orice conflict si orice competitie s-ar opri cu desavarsire. Exista o metafora pe care am intalnit-o in filozofiile orientale care sunt in mod comun asociate cu artele martiale interne: reflectia lunii pe o apa curgatoare. Imaginea lunii este neschimbata, doar apa se misca.

Ca sa ajungi aceasta stare, trebuie sa te intrebi, cand iti amintesti, cand ai ocazia, „ce simt eu in acest moment sau ce gandesc eu in acest moment?”. Si descrie mental aceste lucruri, ca si cum ai nara. Acest exercitiu va crea disociere intre tine si sentimente sau ganduri, pentru ca le trateaza drept ceva distinct de sinele tau.

Sa fii atent la tine cand pui intrebarea si imediat dupa. Te vei contempla, si o vei face, fara sa te judeci. Este important. Nu te gandi ca emotiile tale din acel moment sunt rele, bune, eficiente, ineficiente, morale, imorale, nu pune etichete pe ele sau pe gandurile tale. Lasa-le sa curga si priveste-le contemplativ. Ar trebui sa se simt precum un curent care trece prin tine. Fii atent pe unde trece curentul (emotia), ce zone din corpul tau atinge, si unde este mai intens.

Gandurile, la fel. Nu le pune nici un obstacol. Chiar daca sunt ganduri care pot fi considerate rusinoase sau vinovate, tine minte ca TU NU ESTI GANDURILE TALE. Ele sunt de multe ori legaturi intre notiuni pe care mintea ta le face automat. O descarcare bioelectrica intre terminatiile tale neuronale. Lasa-le sa existe si fii atent la felul in care te fac sa te simti, la ce imagini (vizuale, tactile, auditive) creeaza si la ce emotii creaza gandurile.

Treptat vei ajunge la starea despre care vorbeam, te vei trezi ca priveai un tablou de cateva minute, fermecat fiind ai pierdut notiunea timpului, si continui sa te afli in aceeasi stare, dar sa fii si lucid, ca intr-un vis in care realizezi ca visezi si totusi nu te trezesti. Gandurile si emotiile din acel moment, le poti contempla si atunci vei cunoaste aceste trei parti ale tale.

Daca ai o nelamurire in urma exercitiului, intreaba-ma si iti voi raspunde. Dar fa-l acum, inainte sa uiti sau sa te iei cu altceva.


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/creiersu/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273